Viiniä ei tarvitsekaan enää juoda! Hitsi noita tutkijoita...
Hemmetti. Nyt se sitten on nähty, että tiedemiehet eivät aina ihan tajua asioiden pointtia.
Viininjuonnin terveellisyys on aihe, josta saamme lukea uusia tutkimustuloksia harva se päivä. Iloksemme.
Ja mitä miettii elämästä vieraantunut tiedemies tästä? "Ahaa", hän oivaltaa, "eristetäänpä se terveellinen kemikaali sieltä viinistä pois. Näin kenenkään ei enää tarvitse nauttia lasillista viiniä päivittäin, vaan he voivat ottaa aineen pillereinä. Kyllä ihmiset siitä sitten kiittävät meitä!"
Tämä ihmiskunnalle tuotettu ilo silmissään yhdysvaltalaiset tutkijat ovat nyt sitten vihdoin onnistuneet eristämään tuon kemikaalin, resveratrolin. Haaste on ollut aikamoinen. Aine on nimittäin rakennusmateriaali monille kemikaaleille, joita kasvit -myös viiniköynnös- käyttävät raaka-aineena muodostaessaan kemiallisia yhdisteitä, joilla ne suojautuvat sienitauteja vastaan.
Valitettavasti vain ne muodostavat näitä kemikaaleja ihan superpieniä määriä. Siksi resveratrolin erottaminen niistä on ollut poikkeuksellisen hankalaa. Nyt tutkija Scott Snyder ryhmineen on kuitenkin Columbian yliopistossa New Yorkissa onnistunut tässä hankeessa. Ryhmä on onnistunut kehittämään menetelmän, jolla tuo kemikaalin eristäminen onnistuu.
Niinpä saamme tuota terveyttä edistävää kemikaalia jatkossa helposti päivittäisen pillerin muodossa. Ei tarvitse enää kiduttaa itseään pakottautumalla juomaan lasillinen viiniä joka ilta. Ei tarvitse.
Jumanklavi, sanon minä. Kannattiko tuohonkin ryhtyä?
No, jonkun verran närkästystäni lieventää se, että resveratroli on aine, jonka avulla voidaan rakentaa joukko erilaisia kemiallisia yhdisteitä, joiden tiedetään mm. tuhoavan syöpäsoluja. Joten lääketeollisuus näkee tässä suuria mahdollisuuksia.
Mutta silti....hitsi.
Uutinen aiheesta:
AC/DC:
